Claas Xerion 12. Liczy się nie tylko moc

Pod koniec ubiegłego tygodnia mieliśmy okazję uczestniczyć w ciekawej prezentacji najpotężniejszych ciągników ze stajni Claasa, czyli modeli serii Xerion i Axion, zorganizowanej w stadninie koni Salio Equisport Resort k. Strykowa.

reklama
Baner Amazone

Na parkur wyjechały trzy ciągniki serii, czyli Xerion 12.650, Xerion 5000 oraz Axion 960 Terra Trac, model znany z napędu gąsienicowego na tylnej osi. Jak zawsze to największe maszyny przyciągają ogromną uwagę i nie inaczej było tym razem, gdyż uwaga wszystkich skupiała się oczywiście na modelu Xerion 12.650, nowości zaprezentowanej kilka miesięcy temu, która została już nagrodzona wieloma wyróżnieniami.

W czasie pokazu zaprezentowano również model Axion 960 z gąsienicami Terra Trac, fot. KW

W trakcie prezentacji, którą prowadzili Emil Kaźmierczak i Krzysztof Gomolla z firmy Claas, można było dowiedzieć się wielu ciekawostek odnośnie tego modelu, m.in. tego, że w ciągu sześciu lat przed oficjalną prezentacją nowej serii ciągników Claas Xerion 12 (modele 12.590 i 12.650), testowano je intensywnie na roli w Europie i Ameryce Północnej. Warte uwagi jest również to, że konstrukcja ciągnika kryje w sobie koncepcję niskiej prędkości obrotowej 2.0; solidną i łatwą w obsłudze przekładnię bezstopniową Cmatic; wydajną hydraulikę roboczą pracującą przy niskich obrotach silnika; przestronną kabinę z niezakłóconą widocznością na wszystkie strony i czteropunktową amortyzacją czy też opcję przeniesienia napędu przez wózki gąsienicowe Terra Trac.

reklama
Baner Kioti

Za osiągi w zakresie trakcji odpowiada dopracowana sztywna rama, dwie skrętne osie, skrzynia bezstopniowa Cmatic i dwa rodzaje podwozia. W Europie można zamówić ciągnik Xerion serii 12 tylko i wyłącznie na wózkach gąsienicowych Terra Trac, ze względu na szerokość maszyny.

Największego Xeriona można w Europie zamawiać tylko z podwoziem gąsienicowym, fot. KW

Każdy wózek wyposażony jest w odrębny układ smarowania i układ tłumienia drgań. Do ciągników Xerion serii 12 dedykowane są do wyboru dwie o szerokości gąsienic: 914 mm lub 762 mm. W przypadku tej ostatniej wersji szerokość całego pojazdu utrzymuje się poniżej trzech metrów.

Co istotne, prędkość jazdy na podwoziu gąsienicowym to maks. 40 km/h przy 1400 obr./min., a ciągnikiem można sterować używając kierowania standardowego lub programu kierowania Dynamic Steering.

Kabina ciągnika jest największa na rynku, amortyzowana w czterech punktach, w pełni oszklona – z minimalnym udziałem słupków nośnych. Fotel operatora – pneumatycznie amortyzowany i wentylowany, z możliwością obrotu w prawo o 45 stopni. Wbudowane podłokietniki, monitory i wielofunkcyjny joystick Cmotion zapewniają doskonały komfort podczas wielogodzinnej intensywnej pracy.

W komplecie: podnóżki, podłokietniki, schowki, klimatyzacja, nagłośnienie i wygodny fotel dla pasażera, a wbudowany system Cemis 1200 steruje wszystkimi doczepianymi maszynami.

Maszynę zasila 6-cylindrowy silnik marki Mercedes-Benz. Już w dolnym zakresie prędkości  obrotowej silnika w przypadku Xerion 12.650 do dyspozycji jest moment obrotowy 3100 Nm. Pełna moc silnika jest osiągana przy minimalnym zużyciu oleju napędowego i 1600 obrotach/min. Opcjonalne trzy pompy hydrauliczne tłoczą do 537 litrów na minutę.

Bezstopniowa przekładnia Cmatic zapewnia natomiast efektywność i ekonomikę pracy. Co bardzo ważne to to, że każdy fabrycznie nowy ciągnik Claas z przekładnią bezstopniową Cmatic jest objęty gwarancją Maxi Care Protect Cmatic na przekładnię bezstopniową na 5 lat lub 5000 godzin bez udziału własnego.

Stojący obok mniejszego brata z serii 5000 model Xerion 12.650 na zdjęciu może nie wydaje się dużo większy, ale w rzeczywistości widać ogromną różnicę, fot. KW

Bardzo istotnym elementem nowych ciągników Xerion jest również system telemetryczny Claas Machine Connect, który pozwala właścicielowi na kontrolę poziomu paliwa , lokalizacji, liczby godzin pracy i terminów przeglądów. Całość działa w czasie rzeczywistym.

Z kolei system Cemos podpowiada, jak najlepiej zbalastować i ustawić ciągnik do pracy z daną maszyną roboczą. Systemy elektroniczne sprzężone są z GPS Pilot i terminalem Cemis 1200. Elektroniczne wsparcie jest w stanie zdiagnozować podzespoły maszyny, zawiadamiając właściciela i pobliskiego dealera o konieczności serwisu czy ewentualnej wymianie konkretnej części.

Sama wymiana oleju silnikowego następuje rzadko, co 1000 godzin pracy. W osiach i rolkach olej wymienia się jeszcze rzadziej, co 2000 godzin pracy.

reklama
baner SDF

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI