Ciągnik przyczepie nierówny

Ostatnio, w ślad za agencją Martin&Jacob, podsumowaliśmy sprzedaż ciągników w 2014 roku. Nadeszła więc pora, aby sprawdzić, jak dużym zainteresowaniem cieszyły się w Polsce przyczepy rolnicze.

Miniony rok dla producentów przyczep rolniczych był lepszy o ponad 5%, niż rok 2013. Zarejestrowano 5796 sztuk, z czego w samym grudniu na drogi wyjechało 388 nowych przyczep. Największe zainteresowanie nowymi maszynami można było zaobserwować w lipcu, najmniejsze w listopadzie. Wielkopolska utrzymała tu swoją najlepszą pozycję wśród regionów, zaraz za nią uplasowało się Mazowsze i Lubelszczyzna. Rolnicy najczęściej decydują się na zakup dużych przyczep, największym zainteresowaniem w 2014 roku cieszyły się te o ładowności 10000−12999 kg, które znalazły 1899 nabywców i zdobyły blisko 33% rynku. Zaraz po tym wyniku, na drugim miejscu znalazły się te o tonażu 6−7 T, a zaraz za nimi pośrednie z segmentu 8−9 T.

− Poziom sprzedaży, jaki udało się osiągnąć w roku 2014 powinien satysfakcjonować producentów. Urósł także rynek wtórny i to 14 procent, co wydaje się zrozumiałe przy braku zewnętrznych źródeł finansowania. Te wyniki pokazują, że polskie gospodarstwa wciąż się modernizują − mówi Mariusz Chrobot, z agencji Martin & Jacob.

W przypadku przyczep, liderem rynku bezsprzecznie był i jest Pronar, który w ubiegłym roku sprzedał 2017 przyczep − o 118 więcej, niż w 2013 r. I, w najbliższym czasie raczej niewiele się zmieni – już dawno zdublował o konkurencję w tym wyścigu – przyczep innych producentów zarejestrowano prawie 2,5 razy mniej. Na drugim miejscu, z wynikiem 846 sprzedanych przyczep uplasował się Metal−fach, któremu po piętach depcze Metaltech (749 sprzedanych sztuk). Poza podium znalazły się kolejno Wielton, Zasław, Agromet Pilmet, Ursus, Meprozet, Pomot i Mar−Pol.

Grudzień 2014 r. w zestawieniu Martin&Jacob przedstawiał się jeszcze lepiej. W ostatnim miesiącu ubiegłego roku sprzedaż niemal wszystkich największych producentów przyczep wzrosła, w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Spadki zanotowały jedynie Zasław i Pomot. Za to wyjątkowy sukces odniósł tu Mar−Pol, podwajając swój wynik z grudnia zeszłego roku.
Swoją niezachwianą pozycję Pronar potwierdził także w grudniu, wprowadzając na rynek 152 sztuki. Podobnie jak przed rokiem, drugie miejsce zajął Metal−Fach. Najniższy stopień podium przypadł marce Metaltech. Grudzień dopisał do wyniku producenta z Mirosławca 46 przyczep, co tylko potwierdziło jego trzecie miejsce.

Renata Struzik, źródło: Martin&Jacob