Największy na świecie rynek zbytu mięsa wieprzowego – Chiny – już wkrótce mogą być partnerem wymiany handlowej z Polską. Podczas wizyty ministra rolnictwa i rozwoju wsi Marka Sawickiego w Chińskiej Republice Ludowej w dniach 17-25 maja, po dwuletnich uzgodnieniach został podpisany protokół dotyczący wymagań weterynaryjnych w eksporcie polskiej wieprzowiny do Chin.
Umowa ta daje polskim producentom możliwość wejścia ze swymi produktami na rynek chiński na analogicznych zasadach jak przedsiębiorcom z innych państw UE. W ciągu najbliższych trzech miesięcy polskie produkty wieprzowe powinny znaleźć się w chińskich sklepach.
Celem polsko-chińskich rozmów były kwestie dwustronnej współpracy w dziedzinie rolnictwa oraz promocja polskiego rolnictwa na międzynarodowych targach żywności SIAL CHINA i na wystawie Expo 2010. Na targach SIAL Polska prezentowała projekt Europejski stół – tradycja, nowoczesność, jakość “, przygotowany przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP. Jest to dwuletnia kampania promująca świeżą, schłodzoną lub mrożoną wołowinę, cielęcinę i wieprzowinę oraz ich przetwory, wyprodukowane zgodnie ze wspólnotowymi i krajowymi normami handlowymi. Całkowity budżet programu wynosi 3 103 tys. euro i jest współfinansowany przez Komisję Europejską, Agencję Rynku Rolnego i polskie organizacje branżowe. Planowane działania promocyjne obejmują Chiny, Rosję, Ukrainę, Singapur i Tajlandię.
Źródło: MRiRW, ARR, FAMMU/FAPA
“