reklama
Baner zgrabiarki KUHN
reklama
Baner Yara
reklama
Baner Agroecopower
reklama
Baner Basf Osiris desktop
reklama
Baner New Holland

Bizon Z089/New Holland TC 59 kontra Bizon Rekord Z058. Który lepszy?

Czy ostatni z wielkich Bizonów był rozwinięciem Rekorda i czy mógł jak on odnieść sukces? Fakt, że Z089 trafił w niezmiernie trudne czasy, ale choć mało kto o nim dziś pamięta, był kombajnem przełomowym. 

reklama
Baner Osadkowski

Są w historii mechanizacji rolnictwa momenty, kiedy czuje się, że coś się kończy, a coś innego się zaczyna. Taki właśnie symboliczny most rozciąga się pomiędzy Bizonem Rekordem Z058, a jego nowocześniejszym, choć mniej znanym kuzynem – Z089, znanym też jako New Holland TC59. Dwa kombajny, dwie epoki i jeden duch.

Na końcu każdej historii kryje się pewien niedosyt – to tęsknota za tym, co dobre, sprawdzone, swojskie. Tak też kończyła się saga kombajnów spod znaku FMŻ, gdy w płockich zakładach montowano ostatnie egzemplarze modelu Bizon Z089. Nie był to jednak koniec smutny – raczej ukłon w stronę przyszłości, tyle że jeszcze z sercem starego Bizona.

reklama
Baner Kioti

New Holland TC59 – Bizon z płocką duszą

Kombajn Z089 to coś więcej niż maszyna. To symbol przełomu – pierwszy model New Hollanda montowany w Polsce, ale też ostatni, który miał na masce napis „Bizon”. Co ciekawe, nie zawsze ten napis przetrwał próbę czasu. Niektórzy właściciele zdzierali logo, chcąc podnieść wartość maszyny przy odsprzedaży. A szkoda – bo to właśnie ten napis dziś czyni tę maszynę wyjątkową.

reklama
Baner Bayer maj-2025-Rhapsody
reklama
baner MChale

Montowany w latach 1999–2001, Bizon Z089 był połączeniem technologii New Hollanda i płockiej tradycji. Wyprodukowano jedynie 119 egzemplarzy. Jeden z nich, numer 113 – pracuje do dziś na polach Sebastiana Zaremby, który kupił go od pierwszego właściciela w 2009 roku. – Silnika nawet nie dotykałem. Tylko wodną pompę zmieniłem i cepy – mówi pan Sebastian. – To kombajn dla tych, którzy chcą pracować, a nie grzebać.

Technika i moc jakiej w Płocku jeszcze nie było

Sercem tej maszyny jest 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny Genesis 675 TA o pojemności 7,5 litra. W zależności od wersji osiągał od 220 do 240 KM. Z takim zapasem mocy, Z089 bez problemu radził sobie z własną masą 12 ton i hederem o szerokości 6,10 m.

Dane techniczne Z089 (TC59):

Silnik: Genesis 675 TA, 7,5 l, 6-cylindrowy, turbo

Moc: 220–240 KM

Zbiornik paliwa: 400 l

Zbiornik ziarna: 6 700 l

Szerokość robocza hedera: 6,10 m

Masa: ~12 000 kg

Napęd: hydrostatyczny, zdalne sterowanie omłotem i ustawieniami koszenia

W tamtym czasie były to rozwiązania nowoczesne – zwłaszcza hydrostatyczna przekładnia i zdalna regulacja nastaw. Obsługa była prosta, intuicyjna, a eksploatacja – jak na tak dużą maszynę – tania i bezproblemowa.

reklama
Baner SumiAgro
System sterowania TC 59
System sterowania kombajnu New Holland TC 59 /Bizon Z089 był bardzo nowoczesny, fot. Adam Ładowski

Bizon Z089 kontra Bizon Rekord – ostatni bój tytanów z Płocka

Rekord – to kombajn, który zna każdy, kto choć raz w życiu stał przy koszeniu. Produkowany od 1980 roku, był naturalnym następcą Z056 Super, ale już z większym zbiornikiem ziarna, mocniejszym silnikiem i hederem o szerokości 4,2 metra. Maszyna prosta, pancerna, siermiężna – ale skuteczna. Można było przy niej chodzić z kluczem 17/19, a każdą awarię naprawić „w polu i na szybko”.

Silnik: SW-400, 6-cylindrowy, 110–120 KM

Zbiornik paliwa: 300 l

Zbiornik ziarna: 3 400 l

Szerokość hedera: 4,2 m

Masa: ok. 8 200 kg

Przenośnik pochyły i omłot: klasyczny, mechaniczny

To był kombajn dla „mechanicznego chłopa” – twardego, praktycznego, takiego co wiedział, jak naprawić cepy i gdzie podkładać blachę. Z Rekordem każdy sezon był wyzwaniem, ale też sprawdzianem męskości i – co by nie mówić – sprytu operatora.

Bizon Z089 – łagodna płocka bestia z zachodnimi genami

A potem pojawił się Z089. Inny. Cichy, mocny, wygodny. Z pozoru nie-Bizon, choć nosił to imię. W rzeczywistości – to był już New Holland, montowany w Płocku od 1999 do 2001 roku. Tylko 119 sztuk. Egzotyczny, jak na nasze warunki. Wielu nie zauważyło, że to właśnie on zamknął epokę płockich żniwiarzy.

To była inna filozofia – maszyna dla gospodarstwa 100+ ha, gdzie liczy się wydajność, komfort i precyzja. Właściciel Z089 mógł sobie pozwolić na koszenie, a nie ciągłe majsterkowanie.

Mechanizmy kombajnu
Mechanizmy kombajnu działają działają do dnia dzisiejszego, fot. Adam Ładowski

Bizon Rekord Z058 vs Bizon Z089/ TC59/ Porównanie w praktyce

 

Model:           Bizon Rekord Z058                 Bizon Z089 / TC59
Produkcja:     1980–1998                            1999–2001
Silnik:            6-cyl., wolnossący, 110 KM     6-cyl., turbo, 220–240 KM
Zbiornik ziarna: 3 400 l                               6 700 l
Heder:           4,2 m                                    6,1 m
Masa:            ok. 8 200 kg                          ok. 12 000 kg
Sterowanie:   ręczne                                   elektrohydrauliczne
Napęd:          klasyczny                               hydrostatyczny

Kto wygrał to porównanie?

To jakby porównywać Ursusa C-360 z new Hollandem T6.160 – oba zrobią robotę, ale każdy w inny sposób. Bizon Rekord to koń roboczy – prosty, tani w utrzymaniu, prawie nie do zdarcia. Z089 – to maszyna precyzyjna, z ogromnym potencjałem, ale i z wyższymi wymaganiami. Jeden pasuje do gospodarstwa o wielkości 20–50 ha, drugi do 100+.

Prawdziwym zwycięzcą tego porównania jest jednak… płocka myśl techniczna. Bo zarówno Rekord, jak i Z089 udowodniły, że nad Wisłą można robić maszyny do żniw, które przetrwają próbę czasu. I jedno jest pewne – dziś oba te kombajny zasługują na miejsce w muzeum i… na polu.

Tabliczka znamionowa kombajnu
New Holland Bizon – ten napis brzmi dobrze, fot. Adam Ładowski

Bizon Z089 – Niedoceniony klasyk

Ktoś mógłby powiedzieć, że Z089 to „zbyt nowy Bizon”, by dorównać sentymentowi do starszych modeli. Aż chce się zapytać: ile jeszcze tych kombajnów zostało? Ile z nich nadal tnie zboże, a ile czeka w szopie na nowy sezon?

Może Wy, Czytelnicy, wiecie więcej? Dajcie znać – numery fabryczne, historie użytkowania, remonty. Może uda nam się wspólnie spisać pełny rodowód ostatniego i największego Bizona?

reklama
baner MChale
reklama
baner SDF
reklama
Baner Agrosimex

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
reklama
×Baner corner Chwastox