reklama
Baner zgrabiarki KUHN
reklama
Baner Yara
reklama
Baner Agroecopower
reklama
Baner Basf Osiris desktop
reklama
Baner New Holland

Będzie wsparcie dla wytwórców biometanu w instalacjach OZE

Wprowadzenie wsparcia dla wytwórców biometanu w instalacjach powyżej 1 MW w ustawie o OZE, liberalizację zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych na lądzie i rozszerzenie obowiązków weryfikacyjnych w ustawie o odnawialnych źródłach energii przewiduje rządowy projekt zmian w przepisach.

reklama
Baner Osadkowski

Chodzi o przygotowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw.

Co najmniej 50% OZE do 2030 r., ale LEW do poprawki

Zgodnie z przekazaną do Komisji Europejskiej wstępną wersją aktualizacji Krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu do 2030 r. (dalej: KPEIK), prognozy wskazują na wzrost udziału OZE w elektroenergetyce do co najmniej 50% w 2030 r. Będzie to wymagać to będzie między innymi zrównoważonego rozwoju lądowej energetyki wiatrowej (dalej: LEW). Przewiduje się, że w 2030 r. łączna moc zainstalowana w LEW wyniesie około 15,8 GW. Jak dotąd projekty LEW powstawały w oparciu o przepisy przejściowe, co umożliwiło dokończenie najbardziej zaawansowanych projektów inwestycyjnych, które postępowanie budowlane rozpoczęły przed dniem 16 lipca 2016 r. Zakończenie takich projektów inwestycyjnych wymaga uzupełnienia nowymi mocami w systemie elektroenergetycznym i odejścia od rygorystycznej zasady odległościowej „10H”, której następstwem jest już dzisiaj brak realizacji nowych projektów LEW.

reklama
Baner Kioti

Nowelizacja z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 553) niewystarczająco zliberalizowała zasady lokalizowania LEW, dodatkowo wprowadzone zostały zbyt długie terminy dla czynności planistycznych, w efekcie czego sam etap planistyczny LEW może w niektórych przypadkach trwać nawet 42 miesiące.

reklama
Baner Bayer maj-2025-Rhapsody
reklama
baner MChale

Prąd z biogazu bez możliwości weryfikacji

W obszarze związanym z wytwórcami energii elektrycznej z biogazu rolniczego, ciepła z biogazu rolniczego lub biogazu rolniczego w mikroinstalacji biogazu rolniczego Operator Rozliczeń Energii Odnawialnej (dalej: OREO) nie ma możliwości weryfikacji czy wytwórcy ci faktycznie znajdują się w krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatność prowadzonych przez prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).

W wyniku wejścia w życie nowelizacji z 17 sierpnia 2023 r. ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1762), od dnia 1 stycznia 2024 r. gwarancje pochodzenia mogą być wydawane między innymi na wytworzony wodór odnawialny oraz biometan. Jednak operator systemu gazowego nie jest w stanie w sposób wystarczający zweryfikować danych zawartych we wniosku o wydanie gwarancji pochodzenia dla tych nośników. Celem projektowanych przepisów jest wyznaczenie innego podmiotu, który ma możliwość weryfikacji takich danych. W przypadku rozliczania wytwórcy biometanu z OREO, analogicznie operator systemu gazowego może w obszarze swojej właściwości przekazywać dane związane z paliwem gazowym. Ze względu na ten fakt operator systemu gazowego może mieć trudności z potwierdzeniem danych o ilości wprowadzonego biometanu, skoro ma on wiedzę wyłącznie o paliwie gazowym wtłaczanym do sieci.

W ocenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska przepisy w zakresie biogazu, w tym biogazu rolniczego, wymagają dostosowania, ponieważ przepisu dotyczące sektora gazowego nie uwzględniają specyfiki funkcjonowania sektora biogazu oraz aspektów związanych z jego transportem. W związku z tym konieczne jest stworzenie ram dla jego wykorzystania w inny sposób niż tylko do produkcji ciepła i energii elektrycznej w miejscu wytworzenia poprzez umożliwienie transportu biogazu od jego wytwórcy do instalacji oczyszczania biogazu do biometanu lub do pojedynczego odbiorcy przemysłowego gazociągiem bezpośrednim biogazu.

Wprowadzenie wsparcia dla biometanu w instalacjach powyżej 1 MW

Nowelizacja ustawy o OZE wprowadziła system wsparcia operacyjnego (feed in premium, FIP) dla instalacji OZE wytwarzających biometan o łącznej mocy zainstalowanej, przeliczonej na moc zainstalowaną elektryczną, nie większej niż 1 MW. Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie w zakresie wsparcia instalacji o mocy większej niż objęta wsparciem w formule dopłat do ceny rynkowej (feed in premium, FIP) projekt ustawy przewiduje wprowadzenie systemu wsparcia w postaci aukcji dla instalacji OZE wytwarzających biometan.Najważniejsze założenia aukcyjnego systemu wsparcia dla biometanu:- prezes URE będzie odpowiedzialny za ogłaszanie, przeprowadzanie i rozstrzyganie aukcji – na zasadach analogicznych jak ma to obecnie miejsce w ramach systemu aukcyjnego dla wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii,- ze wsparcia będzie mógł korzystać wytwórca biometanu w instalacji OZE, który wprowadza to paliwo gazowe do sieci gazowej,- wsparcie będzie można łączyć ze wsparciem inwestycyjnym (np. dotacje i pożyczki NFOŚiGW) i podlegać regule kumulacji,- wsparcie będzie udzielane w formie kontraktu różnicowego realizowanego w oparciu o ofertę złożoną w aukcji (poprzedzone preselekcją) dla cen referencyjnych przypisanych do instalacji OZE w trzech przedziałach mocowych uwzględniającej podział na biometan wytwarzany osobno z biogazu i biogazu rolniczego,- wsparcie będzie przysługiwało w maksymalnie 20-letnim okresie wsparcia (podobnie jak ma to obecnie miejsce w przypadku wsparcia FIP, feed in premium dla biometanu),- wytwórcy objęci wsparciem będą mieli obowiązek rozpoczęcia wytwarzania biometanu w terminie 5 lat od dnia rozstrzygnięcia aukcji.

reklama
Baner SumiAgro

Liberalizacja zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych na lądzie

Proponowane główne zmiany do ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych to:- zniesienie generalnej zasady 10H;- modyfikacja zasad lokalizowania elektrowni wiatrowych od parków narodowych polegająca na ustaleniu minimalnej odległości wyrażonej w metrach (obecnie zasada 10H) oraz od rezerwatów i obszarów Natura 2000 ustanowionych w celu ochrony ptaków i nietoperzy, polegająca na ustaleniu minimalnej odległości wyrażonej w metrach;- nowa wzajemna i minimalna odległość między instalacjami LEW, a zabudową mieszkaniową ustalona na poziomie 500 m;- uregulowanie możliwości zlokalizowania elektrowni wiatrowej na podstawie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego,- ujednolicenie procesu planistycznego zawartego obecnie w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych z ogólnymi zasadami znajdującymi się w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;- usprawnienie regulacyjne funkcjonowania mechanizmu udostępnienia co najmniej 10% mocy elektrowni wiatrowej zainteresowanym mieszkańcom korzystających z wytwarzanej energii w formule prosumenta wirtualnego lub kooperatyw energetycznych.

Rozszerzenie obowiązków weryfikacyjnych w ustawie o OZE

Dla celów weryfikacji danych wytwórców energii elektrycznej z biogazu rolniczego, ciepła z biogazu rolniczego lub biogazu rolniczego w mikroinstalacji biogazu rolniczego, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o OZE, niezbędne jest umożliwienie OREO potwierdzania faktu wpisu tych wytwórców do krajowego systemu ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatność prowadzonych przez prezesa ARiMR.W związku z niemożnością określenia przez operatora systemu gazowego ilości biometanu, projekt przewiduje zmianę art. 92 ust. 111 oraz ust. 11a ustawy o OZE w ten sposób, aby wskazać, że dane dostarczane przez operatora systemu gazowego to dane określające ilość paliwa gazowego wprowadzone do jego gazowej sieci przesyłowej w danym punkcie wejścia.

Ze względu na fakt, że ustawa o OZE obecnie nakazuje operatorowi systemu dystrybucyjnego gazowego oraz operatorowi systemu przesyłowego gazowego weryfikacje danych z wniosku o wydanie gwarancji pochodzenia, których nie jest w stanie w sposób poprawny zweryfikować, nastąpi zmiana art. 121 ust. 5 ustawy o OZE poprzez uszczuplenie obszaru weryfikacyjnego dla powyższych operatorów oraz nałożenie dodatkowych obowiązków jednostkom certyfikowanym.

Sumowanie mocy mikroinstalacji i magazynu energii

Projektowane zmiany mają na celu skłonienie prosumentów do instalowania większych magazynów energii niż moc elektryczna mikroinstalacji. Skutkiem tego będzie odciążenie sieci elektroenergetycznej, gdyż nadwyżki energii elektrycznej z mikroinstalacji mogłyby być magazynowane, a nie wprowadzane do sieci elektroenergetycznej w okresach szczytowej podaży energii elektrycznej. W okresie, kiedy instalacja nie produkuje energii elektrycznej, mogłaby być ona pobierana z magazynu, a nie z sieci elektroenergetycznej.

Zmiana w wymogach wydawania certyfikatu instalatorom instalacji OZE

Projekt przewiduje odstąpienie od możliwości uzyskania certyfikatu na podstawie dyplomu ukończenia studiów na kierunku związanym z kształceniem w zakresie instalacji odnawialnego źródła energii albo urządzeń i instalacji sanitarnych, energetycznych, elektroenergetycznych, grzewczych, chłodniczych, cieplnych i klimatyzacyjnych lub elektrycznych. Nastąpi rezygnacja z części wymogów z art. 136 ust. 3 pkt 1 ustawy o OZE. Po zmianach instalator będzie musiał zdać egzamin, który kompleksowo sprawdzi jego umiejętności praktyczne i teoretyczne, zatem nie będzie potrzeby legitymowania się dodatkową dokumentacją.

Omawiany rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw wejdzie pod obrady rządu w trzecim kwartale br., następnie trafi do prac w Sejmie.

Udział biomasy w energii odnawialnej w Unii Europejskiej wynosi obecnie około 60%, z czego 2/3 pochodzi z biomasy Agro. Ilość biomasy leśnej jest ograniczona. Prognoza Ministerstwa Klimatu przewiduje, że może to być około 2,5 mln ton/rok. W 2020 r. pozyskano w polskich lasach 7,5 mln m 3 sortymentów drewna do produkcji energii, co stanowiło 18% całkowitego jego pozyskania. Realna ilość tego OZE nie przekroczy w następnych latach około 6 mln m 3 rocznie, tzn. 3,5-4 mln ton s.m. Pozostaje zatem biomasa Agro. Obecnie jej ilość wykorzystywana w energetyce nie przekracza 1 mlnton/rok, podczas gdy prawie 8-krotnie mniejsza Dania zużywa samej słomy ponad 1,5 mln ton/rok.

reklama
baner MChale
reklama
baner SDF
reklama
Baner Agrosimex

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)
INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI
reklama
×Baner corner Chwastox