Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazało do konsultacji społecznych projekt Rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn. zm.) ma na celu stworzenie podstawy prawnej udzielania w 2018 r. pomocy dla producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz dla producentów tytoniu lub świń, którzy w związku z upadłością podmiotów nabywających tytoń lub świń w latach 2014 -2017 nie otrzymali zapłaty za zbyty tytoń lub świnie.
Pomoc będzie przyznawana w drodze decyzji administracyjnej kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę producenta rolnego, na wniosek tego producenta rolnego, złożony w terminie do dnia 14 września 2018 r. na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję na stronach internetowych przez nią administrowanych.
Proponuje się, aby stawka pomocy wynosiła:
⦁ 1000 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu, jeżeli szkody powstałe na tej powierzchni objęły co najmniej 70% danej uprawy lub szkody powstały na powierzchni co najmniej 70% upraw w szklarniach lub tunelach foliowych;
⦁ 500 zł na 1 ha powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2017 r. huraganu, deszczu nawalnego lub gradu, jeżeli szkody powstałe na tej powierzchni objęły mniej niż 70% danej uprawy lub szkody powstały na powierzchni poniżej 70% upraw w szklarniach lub tunelach foliowych.
Wysokość pomocy będzie ustalana jako iloczyn deklarowanej przez rolnika we wniosku powierzchni upraw rolnych, w których wystąpiły szkody oraz stawki pomocy.
Projektowana pomoc wraz z pomocą otrzymaną na podstawie odrębnych przepisów i odszkodowaniem z zakładu ubezpieczeń nie może przekroczyć:
⦁ 80% kwoty obniżenia dochodu obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014 albo 80% kwoty szkód w środkach trwałych służących do prowadzenia działalności rolniczej, o których mowa w alt. 25 ust. 7 rozporządzenia nr 702/2014;
⦁ 90% kwoty obniżenia dochodu obliczonego zgodnie z art. 25 ust. 6 rozporządzenia nr 702/2014 albo 90% kwoty szkód w środkach trwałych służących do prowadzenia działalności rolniczej, o których mowa w art. 25 ust. 7 rozporządzenia nr 702/2014 — dla działów specjalnych produkcji rolnej lub gospodarstw rolnych położonych na obszarach z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami określonymi w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Jednocześnie w projekcie zaproponowano, aby w przypadku, gdy ze złożonych wniosków będzie wynikać, że zapotrzebowanie na pomoc, przekracza łącznie kwotę zaplanowaną na realizacje tej pomocy w wysokości 33,3 mln zł, wysokość tej pomocy dla producenta rolnego była ustalana z uwzględnieniem współczynnika korygującego. Współczynnik korygujący stanowić będzie iloraz kwoty 33,3 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków i będzie ustalany z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Odzyskanie należności za sprzedane produkty rolne nie zawsze jest możliwe w wyniku postępowania upadłościowego prowadzonego w trybie przepisów Prawa upadłościowego, pomimo, iż w świetle tych przepisów należności rolników z tytułu umów o dostarczenie produktów z własnego gospodarstwa rolnego należą do pierwszej kategorii należności podlegających zaspokojeniu z funduszów masy upadłościowej.
Aktualnie prowadzone są postępowania upadłościowe w stosunku do podmiotów nabywających od producentów rolnych tytoń lub świnie. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Prokuratury Krajowej w powyższych przypadkach odzyskanie przez plantatorów należności za sprzedany tytoń będzie bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.
Uwzględniając powyższe, zasadne jest uruchomienie pomocy dla producentów rolnych, którzy w związku z upadłością lub likwidacją podmiotów nabywających tytoń lub świnie w latach 2014 -2017 nie otrzymali zapłaty za zbyty tytoń lub świnie.
Zgodnie z projektem rozporządzenia wysokość pomocy dla producentów rolnych, którzy nie uzyskali zapłaty za zbyty tytoń nie będzie mogła przekroczyć iloczynu deklarowanej przez rolnika we wniosku powierzchni upraw tytoniu prowadzonych w roku, za który składany jest wniosek o pomoc oraz stawki pomocy w wysokości 15 tys. zł na 1 ha, oraz 80% kwoty wynikającej z niezapłaconych faktur lub rachunków lub innych dowodów potwierdzających sprzedaż tytoniu na rzecz podmiotów w upadłości.
Natomiast w przypadku producentów rolnych, którzy nie uzyskali zapłaty za zbyte świnie wysokość pomocy nie będzie mogła przekroczyć:
⦁ kwoty utraconego dochodu z produkcji świń w roku, w którym producent rolny nie otrzymał zapłaty za zbyte świnie, obliczonego jako różnica między iloczynem liczby świń sprzedanych w roku, za który składany jest wniosek, i średniej ceny sprzedaży świń uzyskanej w tym roku a iloczynem średniej liczby świń sprzedanych w kolejnych trzech latach przed rokiem, za który jest składany wniosek albo średniej liczby świń sprzedanych w ciągu trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, za który składany jest wniosek, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wartości, i średniej ceny sprzedaży świń uzyskanej w tym okresie;
⦁ 80% kwoty wynikającej z niezapłaconych faktur lub rachunków potwierdzających sprzedaż świń na rzecz podmiotów w upadłości.
Jednocześnie mając na względzie, że część producentów rolnych jest płatnikami podatku VAT w projekcie zaproponowano, aby w przypadku podatników VAT uwzględniać cenę netto, natomiast w przypadku rolników ryczałtowych cenę brutto.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano, aby producent rolny, który po otrzymaniu pomocy, uzyskał zapłatę 100% kwoty za zbyty tytoń lub świnie był obowiązany do zwrotu tej pomocy. A zatem w projekcie rozporządzenia przewiduje się w przypadku zapłaty producentowi rolnemu 100% kwoty za zbyty tytoń lub świnie – kierownik biura powiatowego Agencji, w drodze decyzji będzie stwierdzał wygaśnięcie decyzji o przyznaniu pomocy.
Projektowana pomoc będzie przyznawana w drodze decyzji administracyjnej kierownika biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika, na wniosek tego rolnika, złożony na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.
Wnioski o ww. pomoc przewidzianą w projektowanym rozporządzeniu producenci rolni będą mogli składać do 14 września 2018 r.
Zdaniem resortu rolnictwa wprowadzenie projektowanych przepisów będzie miało wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Możliwość uzyskania pomocy w związku z brakiem zapłaty za zbyty tytoń przez podmioty w upadłości oraz pomocy w związku z wystąpieniem szkód powstałych w 2017 r. w wyniku huraganu, deszczu nawalnego lub gradu wpłynie na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstw, a tym samym docelowo na wzrost konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na rynku Unii Europejskiej.
Źródło: MRiRW