200 mln euro na promocję europejskich produktów rolno-spożywczych

Komisja Europejska przeznaczy 200,9 mln euro w 2020 roku na finansowanie działań promocyjnych dotyczących unijnych produktów rolno-spożywczych w kraju i za granicą.

W przyjętym przez Komisję Europejską programie prac dotyczącym polityki promocyjnej na 2020 rok określono główne priorytety wsparcia. Polityka UE dotycząca promocji produktów rolno-spożywczych ma na celu pomóc sektorowi w korzystaniu z rozwijającego się i coraz bardziej dynamicznego światowego rynku rolno-spożywczego, zwiększyć świadomość na temat systemów jakości, w tym produktów ekologicznych, oraz pomóc producentom w przypadku wystąpienia zakłóceń na rynku.

– Reputacja Europy w świecie produktów rolno-spożywczych jest niezrównana. UE nie jest przypadkiem największym światowym eksporterem produktów rolno-spożywczych. Nasza polityka promocyjna z coraz większym budżetem wspiera producentów z UE w rozpowszechnianiu ich produktów zarówno w UE, jak i poza nią, ale także w stawianiu czoła trudnościom rynkowym poprzez zwiększanie świadomości na temat ich produktów. Obowiązujące umowy handlowe stwarzają również warunki do zwiększenia eksportu na szybko rozwijające się rynki. Niedawne zawarcie dwustronnej umowy między UE a Chinami w sprawie oznaczeń geograficznych jest kolejnym przykładem prac Komisji nad stworzeniem możliwości dla producentów i produktów UE wysokiej jakości – mówi Phil Hogan, unijny komisarz do spraw rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.

W 2020 roku ponad połowa budżetu (118 mln EUR) zostanie przeznaczona na kampanie skierowane na rynki poza UE o wysokim potencjale wzrostu, takie jak Kanada, Chiny, Japonia, Korea, Meksyk i Stany Zjednoczone. Kwalifikujące się sektory obejmują nabiał i ser, oliwki stołowe oraz oliwę z oliwek i wina. KE oczekuje , że wybrane kampanie poprawią konkurencyjność i konsumpcję unijnych produktów rolno-spożywczych, podniosą ich rangę i zwiększą ich udział w rynku w tych krajach docelowych.

Kampanie informują także konsumentów w UE i na świecie o różnych systemach i znakach jakości UE, takich jak oznaczenia geograficzne lub produkty ekologiczne. Dodatkowym celem kampanii będzie również podkreślenie wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości, a także różnorodności i tradycyjnych aspektów unijnych produktów rolno-spożywczych. Wreszcie w UE nacisk zostanie położony na promowanie zdrowego odżywiania i zwiększenie, w ramach zrównoważonej diety, spożycia świeżych owoców i warzyw.

Zaproszenia do składania wniosków na nadchodzące kampanie 2020 zostaną opublikowane w styczniu 2020 r. Szereg organów, takich jak organizacje handlowe, organizacje producentów i grupy rolno-spożywcze odpowiedzialne za działania promocyjne, mogą ubiegać się o finansowanie i składać wnioski.

Źródło: KE

Opracował: Samuel Skrzysz