fbpx
Strona głównaPrawo i finanseNajnowsze informacje185,9 mln. euro na promocję produktów rolno-spożywczych w roku 2023

185,9 mln. euro na promocję produktów rolno-spożywczych w roku 2023

Komisja Europejska przyjęła program prac w zakresie polityki promocyjnej produktów rolno-spożywczych na rok 2023. Jak czytamy w komunikacie prasowym KE z dn. 5 stycznia, program przyczynia się do realizacji priorytetów politycznych Komisji Europejskiej na lata 2019–2024, w szczególności strategii „od pola do stołu”.

Na sfinansowanie działań promocyjnych na rzecz zrównoważonych i wysokiej jakości unijnych produktów rolno-spożywczych w UE i na świecie Komisja Europejska przeznaczy w tym roku 185,9 mln euro. Komisja oczekuje, że te działania będą przeznaczone na promocję żywności pochodzącej ze zrównoważonego rolnictwa i powiązanej z dobrostanem zwierząt; działania mają też promować spożycie świeżych owoców i warzyw oraz zdrowej i zrównoważonej diety.

Na promocję na rynku wewnętrznym UE Komisja przeznaczyła 83,3 mln. euro; prawie taką samą kwotę – 83,1 mln. euro można będzie wydać na działania promocyjne w krajach trzecich, przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, która jest jednym z głównych rynków dla eksportu żywności z UE, oraz w krajach i regionach o wysokim potencjale wzrostu jak Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Ameryka Północna. Komisja uważa, że również Nowa Zelandia i Australia mogą stanowić nowe możliwości rynkowe dla europejskich eksporterów.

Na promocję produktów ekologicznych i stymulowanie popytu na nie przeznaczono środki do wysokości 28 mln. euro. Dodatkowe 36 mln euro wesprze promowanie zrównoważonych praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt przez europejskich konsumentów oraz konsumpcję produktów rolno-spożywczych wytwarzanych w sposób zrównoważony.

Komisja Europejska zauważa słabą pozycję producentów owoców i warzyw wobec handlu detalicznego i przetwórców a także spadek konsumpcji i eksportu – w związku z tym ponad 19 milionów zostanie specjalnie przeznaczone na promocję świeżych owoców i warzyw. Komisja podkreśla przy tym, że ogólnie rzecz biorąc, działania promocyjne skierowane do konsumentów na rynku wewnętrznym powinny nawiązywać i być zgodne z wytycznymi żywieniowymi docelowego państwa członkowskiego (państw członkowskich).

Zaproszenia do składania wniosków na nadchodzące kampanie w 2023 r. zostaną opublikowane w styczniu 2023 r. przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych. Szeroka gama podmiotów, takich jak organizacje branżowe, organizacje producentów i grupy rolno-spożywcze odpowiedzialne za działania promocyjne, może ubiegać się o dofinansowanie i składać wnioski. Tak zwane „proste” programy mogą być składane przez jedną lub więcej organizacji z tego samego kraju UE. Programy „Multi” muszą pochodzić z co najmniej dwóch organizacji krajowych z co najmniej dwóch państw członkowskich lub z jednej lub kilku organizacji europejskich.

ZOSTAW KOMENTARZ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Proszę podać swoje imię tutaj
Proszę wpisać swój komentarz!

Polityka Prywatności

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Wydawnictwo PLANTPRESS poleca

INNE ARTYKUŁY AUTORA




ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

NAJNOWSZE KOMENTARZE

Newsletter

Zapisz się do Rolniczego Newslettera WRP.pl, aby otrzymywać informacje o tym co aktualnie najważniejsze w krajowym i zagranicznym rolnictwie.