16 zaworów pod maską Forterry

Niemieckie Towarzystwo Rolnicze (DLG) przeprowadziło testy zużycia paliwa ciągników rolniczych. Ku zaskoczeniu, w swojej klasie mocy najoszczędniejszy okazał się ciągnik Zetor Forterra 135 z nowym, 16-zaworowym silnikiem.

Jest to nowa jednostka napędowa, rzędowa, czterocylindrowa, skonstruowana w układzie 4 zaworów na cylinder. Warto nadmienić, że silnik jest zasilany rozdzielaczową pompą wtryskową.
Silnik spełnia normę EURO III A.

Modernizacja silnika pozwoliła na podniesienie mocy silnika o blisko 11 KM (8 kW), zwiększyła wydatnie moment obrotowy. Dodatkowym czynnikiem zmniejszającym zużycie paliwa było zastosowanie sprzęgła wiskotycznego do napędu wentylatora chłodnicy. Poprawia to nie tylko efektywność chłodzenia silnika, ale i zmniejsza straty mocy na jałowy napęd wentylatora.
Pomiar zużycia paliwa dał wynik 283 g/kWh, przez co Forterra 135, tj. o 5,7 proc. lepszy wynik od średniej wielkości wszystkich wcześniej testowanych ciągników.
Ciągnik poza tym został lepiej wyposażony. Dobrze oceniono wydajność hydrauliki, udźwig TUZ.
Ciągnik jest doskonałą ofertą dla małych i średnich gospodarstw. Niewielkie skomplikowanie istotnych podzespołów zmniejsza przyszły koszt serwisu.