150-lecie Pöttingera. Jak to wszystko się zaczęło?

W tym roku austriacki producent świętuje 150 lat swojego istnienia. Wszystko zaczęło się w 1871 w niewielkiej manufakturze w Grieskirchen, a obecnie firma posiada 4 fabryki w 3 krajach. Warto więc w tym miejscu przybliżyć historię tego znanego austriackiego producenta.

reklama
Baner Amazone

W ostatnich 150 latach zaszło wiele olbrzymich zmian na mapie politycznej świata oraz w rolnictwie, a  przez to również w Pöttingerze. Założyciel firmy, Franz Pöttinger zbudował swoje pierwsze maszyny ręcznie i z pomocą członków własnej rodziny. Na przełomie wieków maszyny były eksportowane wyłącznie do regionów sąsiadujących.

Gdy firmę w 1909 roku przejmował syn Alois Pöttinger, zatrudniano 10 pracowników. W tym czasie powstało pierwsze logo firmy przedstawiające kłosy zboża i inicjały AP od Alois Pöttinger. Nowe logo w postaci przynoszącej szczęście czterolistnej koniczynki pojawiło się dopiero w roku 1971. Z upływem lat było ono zmieniane i adaptowane do bieżących czasów.

reklama
Baner Kioti

Do znaków identyfikacyjnych przedsiębiorstwa należą również znane od lat nazwy produktów, które w lwiej części pochodzą ze świata zwierząt: Od potężnego Jumbo (słoń), przez energiczne Torro (byk) i niepokonanego Liona (lew), do sprytnego Foxa (lis). Wyjątkowym produktem lat 80-dziesiątych 20-wieku była nowa generacja kosiarek o nazwie Cat (kot); swoją światową premierę miał wówczas musical o tej samej nazwie. Od sieczkarni Pöttingera Mex powstało słowo ,,mexen”, powszechnie używane przez rolników do określenia procesu sieczenia.

W 1958 odnotowano 1 milion obrotu w przeliczeniu na euro: cały obrót w tych czasach wynosił 1,4 mln euro, z czego tylko 7 procent zajmował eksport.

Natomiast w 1960 roku zakończono pierwszy etap budowy dzisiejszej fabryki głównej w Grieskirchen, gdzie na nowoczesnych stanowiskach pracy znalazło zatrudnienie 300 osób. Już w tamtych czasach pracownicy mogli korzystać z zakładowej kantyny. W roku 1970 Pöttinger zatrudniając ponad 800 pracowników zrobił obrót 22,5 mln euro, z czego dokładnie jedna trzecia pochodziła z eksportu.

Kolejne pokolenie, czyli Heinz i Klaus Pöttinger, przejęło stery firmy w 1991 roku, w trudnym gospodarczo okresie.Przez dwadzieścia pięć lat bracia efektywnie sterowali losami firmy, rozwijali sprzedaż na eksport i wypracowali bazę pod dzisiejszy sukces. Po tym, jak Heinz i Klaus Pöttinger wycofali się z zarządzania operacyjnego, od 2016 prowadzenie firmy przeszło po raz pierwszy w ręce spoza rodziny.

Dzisiaj przedsiębiorstwo zatrudniając blisko 2 tys. pracowników z 36 różnych krajów generuje obrót  405 mln euro, z czego 90 procent stanowi eksport.

 

reklama
baner SDF

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Przeczytaj także

None found

Najpopularniejsze artykuły

None found

ARTYKUŁY POWIĄZANE (TAG)

Płoza zamiast kół

INNE ARTYKUŁY AUTORA




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI