Zarząd Valtry podjął decyzję o podjęciu limitowanej produkcji ciągników z silnikami wielopaliwowymi. Ogromne doświadczenie konstruktorów SISU, wzbogacane pracami koncepcyjnymi trwającymi już kilkanaście lat, umożliwiły wprowadzenie do seryjnej produkcji silników napędzanych zarówno metanem pochodzenia rolniczego, jak również olejem napędowym.
Sukces prac studyjnych sprawił, że zarząd Valtry podjął decyzję o wprowadzeniu do produkcji seryjnej silników zasilanych biogazem i metanem ziemnym.
Latem 2010 roku zaprezentowany został model Valtry serii N z silnikiem czterocylindrowym, a jesienią tego samego roku Model T z silnikiem sześciocylindrowym. Pierwsze silniki SISU napędzane silnikami dwupaliwowymi zasilane były dwoma frakcjami paliwa. Pierwsza – ciekła, było to konwencjonalne paliwo do silników wysokoprężnych. Druga to paliwo gazowe – metan lub biometan. Rozwiązanie to okazało się na tyle dobre, że obecna seria limitowana jest kontynuacją protoplastów.
Sprężony gaz, zmagazynowany w butlach w formie lotnej, może być ładowany w przydomowej sprężarkowni wprost z silosu fermentacyjnego biogazowni lub instalacji komunalnej. Nie wymaga skraplania, więc proces tankowania butli może być wykonany w każdym, odpowiednio przystosowanym gospodarstwie czy jednostce komunalnej.
Istotą rozwiązania jest użycie oleju napędowego, zużywanego w stosunku 1:4 do biogazu jako czynnika inicjującego spalanie. Silnik wysokoprężny, pozbawiony iskrowego układu zapłonowego byłby niezdolny do spalania czystego metanu. W proponowanym rozwiązaniu, do kolektora ssącego wtryskiwany jest metan w fazie lotnej. Miesza się z powietrzem w stosunku zapobiegającym przedwczesnemu samozapłonowi w silniku. Dopiero wtrysk oleju napędowego inicjuje proces zapłonu mieszanki paliwowo-gazowo-powietrznej. Dzięki temu rozwiązaniu, silnik może pracować z wykorzystaniem biogazu, jak i na samym oleju napędowym, tankowanie możliwe jest we własnym zakresie, a tak zasilany ciągnik może wykonywać wszystkie prace rolne, leśne, komunalne. Moc silnika nie ulega zmianie, a walory użytkowe ciągników VALTRA wyposażonych w to rozwiązanie nie ulegają pogorszeniu Wykorzystanie takiego rozwiązania jest limitowane jedynie przez przepisy obowiązujące na rynku docelowym.
To innowacyjne rozwiązanie dostępne będzie w 2013 roku w portfolio produktowym Valtry. Dzięki niemu możliwe stało się nie tylko ograniczenie emisji CO2, ale również hałasu, oraz zagospodarowanie produktów biogazowni rolniczej, jako paliw transportowych. Jeśli zatankujemy do zbiornika paliwa ciekłego biodiesel B100, ciągnik taki może pracować w 100% na paliwie pochodzenia odnawialnego.
Model eksperymentalny tego rozwiązania, prezentowany był na ubiegłorocznej wystawie techniki rolniczej Agritechnica w Hanowerze.